2010. március 1., hétfő

Anna-Clara Tidholm: Min familj (A családom)

Kedves Bogi!

Ildikó, aki egy ideig Göteborgban él, új cikket írt a blogomra. Ezúttal egy új svéd képeskönyvvel ismertet meg bennünket.

Üdvözlettel:

Melissa

Anna-Clara Tidholm: Min familj (A családom)

Végre megtaláltam…
Egy alkalommal arról beszélgettem egy barátommal, vajon miért szerepel majd' minden képeskönyben „A sablon család” ? Tudjátok egy anyuka, apuka meg a gyerekek.
Ha a gyerekek azt a feladatot kapják – és sokszor kapják – hogy rajzolják le a családjukat. Mindenki keres rajta: anyukát meg apukát és testvéreket. Mert ugye úgy mondják az ovónénik, hogy a család az apuka anyuka meg a gyerekek. Legalábbis nekem azt mondták. Szóval mit érezhet ilyenkor az a gyerek, akinek nem ilyen a családja? Aki nem tud minden hozzátartozóját ezek közé a keretek közé besorolni.
Mert család sokféle van, és a lényege az összetartozás – Ezt mutatja meg a képeskönyv, amire ma leltem a városi könyvtárban.
Anna-Clara Tidholm zseniális könyvet készített gyerekszemszögből a családról. Ezt kerestem már egy ideje. A könyv egyébként egész új, 2009-ben jelent meg Svédországban.
Tizenkét gyerek mutatja be büszkén hozzátartozóit. A könyv szövege mindössze a családtagok dallamos felsorolására korlátozódik.
Itt mindenféle, az életben fellelhető családot láthatunk: egy anyukával apuka nélkül, csak apukával anyuka nélkül. Két anyukával és két apukával – azaz két meleg házaspárral. Elvált szülők – és azok új párjával féltestvérekkel, aztán persze van köztük igazi pachwork-család is. Ahol a három testvér más-más bőrszínű. A családokhoz persze a házi kedvencek – kutya, macska, vagy épp papagáj, s néhol a plüssmaci is hozzátartozik.
Érdekes a képi megoldás: a családtagok úgy vannak elhelyezve, hogy nagyobb családoknál érzékelhető, hogy kik élnek egy háztartásban.
Szerintem egy jól kitalált könyv: Egyszerűen mond sokat. Tökéletesen kielégíti a képeskönyveknek a beszélgetésre invitálás funkcióját. Milyen sokféle család van, illetve, hogy a világ nem sablonokból áll.

Schnúr Ildikó

8 megjegyzés:

Nyilasi Judit írta...

Szia, most induló magyar gyerekkönyvíró vagyok :) ha van ilyen kategória. A mostani könyvhétre fog megjelenni első mesém Agócs Írisz illusztrálásával, a Pográc Kiadó gondozásában.Egy ismerősöm hívta fel a figyelmemet a blogodra és nagyon megörültem ennek a cikknek, mert én is töröm egy hasonló könyvön a fejem, hiszen mi is egy pachworkcsalád vagyunk. :)

Melissa írta...

Örülök, hogy idetaláltál:)
Mi a könyv címe? Majd figyelem Írisz blogján, hátha ír róla.
Ez a pachwork család egy nagyon szép magyar kifejezés. Ha esetleg más sem tudja, mit jelent, itt egy magyarázat: http://www.elle.hu/article.php?id=1052

schild írta...

jaj, tenyleg a kifejezessel eloszor nemetorszagban talalkoztam, es szerintem is kedvesen hangzik.

schild írta...

Hu ennek en is nagyon orulok, ha lesz ilyen konyv otthon. Sok csalad van, es biztosan sokan keresnek ezeket a konyveket is. Van egy masik konyv, ami pont ehhez a temahoz kapcsolodik, es nekem nagyon tetszett. irok majd ilyen bemutatast nemsoka arrol is. :)

Judit írta...

sziasztok, bocsánat, elfelejtettem megnézni, hogy bárki válaszolt-e.. :) most tévedtem vissza. A mesém címe Wan-Wan sárkány és a kacagóvirágok .
Nagyon kíváncsi vagyok majd a reakciókra, kritikákra, véleményekre... ezzel a pachwork család kifejezéssel én egy talán Rashburg Jenő? könyvben találkoztam. Nagyon tanulságos volt. Szerintem is jó lenne, majd meglátjuk, hogy lesz-e vállalkozó kedvű kiadó rá.

NyJudit írta...

Szia,

na ezt jól elfelejtettem :)) Nem tudom, fogod-e látni ezt a bejegyzést, de talán igen. Szóval tavaly tavasszal megjelent a könyv: Wan-Wan és a kacagóvirágok címen a Pongrác Kiadó gondozásában.
Itt van a facebook oldala:
http://www.facebook.com/#!/pages/Wan-Wan-s%C3%A1rk%C3%A1ny/123143507715030
Ha kezedbe kerül, kíváncsian várom a kritikát! :)

Melissa írta...

Gratulálok a könyvhöz. Éppen most láttam, hogy Eszter írt róla a blogján. Kíváncsi vagyok rá. Szívesen megírom a véleményemet, de azt hiszem, csak a nyáron jutok a könyvhöz.
Addig is minden jót!

Melissa

NyJudit írta...

Köszönöm!
Kíváncsian várom majd az írást :)

Judit