2009. december 13., vasárnap

Ulf Sindt: Vampyrboken (Vámpírkönyv)

Kedves Bogi!

A minap az egyik fiókkönyvtárban dolgoztam, amikor egy tíz év körüli kislány azt kérdezte, van-e olyan ismeretterjesztö könyv, ami azt írja le, milyen egy vámpír. Mondtam, nem tudok róla, de rákeresek. Elötte több 11 éves lány is a Twilightot szerette volna olvasni, mert látták a film második részét. Gondoltam, talán még egy kicsit azért korai.
Bevallom, vámpírügyekben nem vagyok kellöképpen tájékozott. Az én gyermek- és ifjúkoromban nem ez volt a divat. Néprajzot sem tanultam.
A vámpíros könyv trend lett Szendvicsországban, így aztán azon sem csodálkoztam, hogy találtam egy vadiúj ismeretterjesztö könyvet a kiváló Alfabeta Kiadó gondozásában. A könyv alsó tagozatosoknak szól, de ajánlhatom tájékozatlan felnötteknek is. A szerzö Ulf Sindt, az illusztrátor pedig ki lehetne más, mint a rendkívül népszerü Per Gustavsson. A könyv címe: Vampyrboken. Egyszerü, érthetö formában magyarázza el, mi is jellemez egy vámpírt. Az illusztrátornak valószínüleg nem lehetett könnyü dolga, hiszen a képeknek ijesztöeknek kell lenni, de csak olyan mértékben, hogy ne rémüljenek meg a gyerekek.
Ma a városi könyvtár mellett mentem el, és benéztem, hátha megtalálom a könyvet. Szerencsém volt, és még egy csomó más új gyerekkönyvet is kölcsönöztem, többek között Benny Bodker dán vámpíros sorozatának további három részét. Az elsö nagyon tetszett. (Itt írtam róla korábban.) Miután a villamoson hazafelé elolvastam a Vámpírkönyvet, amit a könyvtárban a néprajz kategóriába soroltak, már értem, miért van az a sok rémség a dán sorozatban. A 17. században nem volt tévé meg számítógép, hát rémtörténettel szórakoztatták egymást az emberek. Ha jól sejtem, ezeket a gyerekek is meghallgatták.
Ulf Sindt a könyvet a következö részekre osztja:
A vámpírok leírása
Hogyan leplezzünk le egy vámpírt
Hogyan védekezzünk a vámpírok ellen
Hogyan pusztítsunk el egy vámpírt
Hol vannak vámpírok? (Ugye, ezt mindenki kitalálja? Hát, Erdélyben.)
Egy szokatlan betegség (Valószínüleg innen ered, hogy bizonyos embereket vámpírnak tartottak.)
Mindegyik közül a legborzasztóbb (Ugye, ezt is mindenki kitalálja? Drakula.)
Vérfürdö a kastélyban (Most sajnálom csak igazán, hogy a Báthory-dvd-hez nincs angol szöveg, mert elküldtem volna Ulf Sindtnek. Akkor legalább tudná, hogy Báthory Erzsébet nem Erdélyben élt.)
Alfred és a vámpír
Vámpírok a filmekben és a könyvekben
Végül pedig egy rajz, ami egy régimódi vámpírt ábrázol, és egy másik, amelyik egy modern vámpírt ábrázol. Az utóbbi, mintha egy ismert angol színészre hasonlítana, akit minden nap látok az újságokban és a netem.
Mondd Bogikám, szerinted van ma Peperóniában egy olyan néprajzkutató, író vagy tanár, aki esetleg tudna egy hasonló könyvet írni gyerekeknek. Ha nincs, sebaj. Ezt a könyvet könnyen le lehet fordítani.
Magam nagyon sokat tanultam belöle.

Sok-sok üdvözlettel:

Melissa

Nincsenek megjegyzések: