2009. március 5., csütörtök

Gyerekkönyvek hátrányos helyzetű gyerekek számára

Kedves Bogi!

Egy kérés érkezett a blogomra, idézem is, hátha a válasz másoknak is segít.

C. M. írta: Kedves Melissa! Lenne hozzád egy kérésem, mivel látom, hogy nagyon sok kisgyerekeknek szóló könyvet olvastál. Nemrég vágtam bele egy sepciális programba mentorprogram.eu, amely a mélyszegénységben élő, főként cigány gyerekeknek nyújt segítséget. Lenne egy olyan ötletem, hogy felolvasó délelőttöt rendeznénk az alsósoknak, tudnál valamit ajánlani? Nekem is számos kedvenc gyerekkori olvasmányom van, de attól tartok, ezeknek a gyerekeknek más kellene. Tapasztalatból tudom, hogy azok a legjobb ifjúsági művek, amelyek saját problémáikkal szembesítik őket, vagy azonosulhatnak a főhőssel. Itt a legnagyobb problémák: alkoholizmus, válás, verés, drog, börtön, stb... Nincsenek olyan gyermekirodalmi művek, amelyek ezekről beszélnének? Én még nem találkoztam ilyennel a könyvespolcokon itthon, de biztosan kell lenniük, vagy mégsem?Amúgy ezeket a gyerekeket egy "integrációs program" keretében (magyarul, kellett a középület más célokra) tették át egy speciális iskolából "átlagos iskolába", legtöbbjük demotivált, csalódott.”

Mivel már 12 éve élek Szendvicsországban, és gyerekkönyvekkel csak 3 éve foglalkozom, meg egy kicsit lusta is vagyok, úgy döntöttem, másoktól kérek tanácsot. A levélben nem közöltem korhatárt.

Először is Pompor Zoltánnak írtam. Hozzájárult, hogy feltegyem a válaszát a blogra. Ezúton is köszönöm.

“Kifejezetten cigányos könyvről nem tudok, illetve a Cigánylabirintusról hallottam (http://www.sulinet.hu/tart/fcikk/Kjbc/0/23902/1), de nem olvastam, Lázár Ervinnek vannak cigány népmese-feldolgozásai (Aranyifjítószóló madár). A problémákkal küzdő gyerekeknek nagyon jók J. Wilson könyvei és még néhány az Animustól, de szerintem a Süsü is a kitaszítottságról szól, meg a Mórától a Béka és az idegen (Max Velthuijs).Hirtelen ennyi. De szerintem a mesék terápiásak, a hős magányos és kitaszított, úh. hajrá. Csatolok egy dokot belső használatra, hátha segít.”

Tegnap este írtam a Pagonyba a segitünk@pagony.hu címre. Ma délelőtt meg is érkezett a válasz. Köszönet a gyors segítségért!

“A Jacqueline Wilson könyveket nagyon tudom ajánlani, egy cikket is mellékelek hozzá: http://www.pagony.hu/index.php?page=article&id=328, ez a linkje. Szerintem nagyon jó írónő és abszolút problémás helyzetben lévő gyerekekről ír (alkohol, válás, drog, ahogy írta). Nöstlinger osztrák írónő kevésbé szabad szájú, kicsit visszafogottabb, "németesebb", de a válás nála is előkerül több regényben. Gréti regényeiben sok minden előfordul... A másik regényében http://www.pagony.hu/index.php?page=productpage&id=6565, Ilse Janda, a nagylány megszökik új fiújával. A vágyak évadja egy teljesen hétköznapi fiút vezet be egy izgalmas, szinte a '68-as hipii értekrendet idéző családi közegbe egy nyárra. Ez inkább a szemlélődés, kamaszodás folyamatát járja körbe, de nagyon finoman, talán ezért érdemes, illetve egy "másfajta másságot" is felmutat.Ha még több könyvre lenne szükség, írj, és akkor gyűjtünk még mellé.

Üdvözlettel
Szekeres Niki”

Bevallom, Nöstlinger könyveit én is nagyon szeretem. A Gréti-sorozatot nálunk Mini-sorozatnak (legalább 10 van svédül) hívják, a fiú párját pedig Frans-sorozatnak, és másodikosoknak szoktam ajánlani. Wilson valóban nagyon jó írónő, s mindkettöjük könyvei az Animus Kiadóban jelentek meg.
Szóval mindenkinek melegen ajánlom, ha tanácsra van szüksége, írjon a Pagonyba!
Persze azért a helyi gyerekkönyvtárost is érdemes megkérdezni, ha még nem küldték el leépítés miatt, hiszen gyerekkönyveket ”bárki” ki tud kölcsönözni. Egy olyan keveset priorizált kategória pedig, mint a gyerekek meg a gyerekkönyvek, kit érdekel? Vagy nem a gyerekek a jövő felnőttei, nem rajtuk múlik majd, hogy a következő generáció egy összezsúfolt ablaktalan szobából vagy egy modernül felszerelt, levegős, hangulatos gyerekkönyvtárból kölcsönöz-e? Istenem, tényleg kezdem azt hinni, hogy bizonyos politikusok gyerekkorukban be nem tették a lábukat a könyvtárba. Most azért is elmondom, hogy összeszorult a szívem, amikor a nyáron láttam, hogy a régi munkahelyemen Peperóniában a gyönyörű gyerekkönyvtárat az előadóterembe zsúfolták össze. Csak abban reménykedem, hogy azóta nem került még kisebb helyiségbe. A gyerekkönyvtárost pedig menesztették. Kíváncsi vagyok, dolgozik-e most ott valaki, aki egyáltalán ért a gyerekkönyvekhez. S mindez egy megyeszékhelyen! De internet az van! Csak legyen, aki megmutatja a gyerekeknek, hol találják az információt.

Majd írtam a könyvtárosok levelező listájára, s onnan is kaptam tanácsokat. Köszönet minden kollégának!

” Kedves Maria Larsson! Nem tudom, milyen címeket tudott eljuttatni a kérőnek. Én kigyűjtöttem néhány címet az elérhető, megvásárolható könyvek közül. Az sajnos nem derült ki, hogy, milyen korosztályról van szó, ezért meglehetősen vegyes a gyűjtés, ill a készlet függvénye is volt. Vannak közte viszonylag friss kiadású könyvek és már csak antikváriumban beszerezhetők is. Remélem hasznosítható! Amennyiben a pedagógus kollléga magyarországon él, akkor könyvtárközi kérésre is lehetősége van, amennyiben talál valamely őt érdeklő könyvet, hiszen az egy hónapos kölcsönzési idő azért ad lehetőséget a felolvasásokra és nem akarok ötleteket adni, de ha részleteket ki tud másolni egy ilyen kölcsönzött könyvből, akkor a gyerekeknek oda is tudja adni és mondjuk későbbi feldolgozásra is mód van. Ajánlom a saját OPAC-unkat, de lakóhelytől függően a megyei könyvtárakban is talál biztosan. http://opac.oik.hu/monguz/index.jsp?page=search

Amennyiben kérése van a kollégának akár közvetlenül is fordulhat hozzánk, szívesen segítünk!

Üdvözlettel:
Oszkai Judit

Országos Idegennyelvű Könyvtár
Nemzetiségi és Dokumentációs Oszály
E-mail: heinczne.judit@oik.hu
Osztály E-mail: nemzetisegi@oik.hu
Tel: +36 (1) 318-3688/405”

"Kedves Mária!
Három weblapot ajánlok figyelmedbe. Ugyan nem teljesen ad választ a kérdésedre, de azért segítség, hátha nem ismered őket.
1. http://www.ki.oszk.hu/gyerekirodalom/index.php ez egy gyerekirogalmi adatbázis, szerintem jól használható.
2. A Pozsonyi Pagony könyvesbolt honlapja, ahol lehet tájékozódni, ajánlók is vannak fent. sőt meg is lehet rendelni....http://www.pagony.hu/
3. http://www.egyszervolt.hu/ - ez nem csak irodalom, de igényes jól használható, igaz inkább kisebb korosztálynak.Remélem, egy kis előrelépést sikerült tenni a keresésében!
Üdvözlettel: Klári
Szakmári Klára könyvtárostanár
szklaris@gmail.com
Budai Nagy Antal Gimnázium
Bp.229-18-15/111"

Csatolt dokumentum - könyvajánló

Bársony János:Cigány mesék
Móra könyvkiadó, 2007

Schwartz, Tristan:Katika cigányélete
K.U.K. Kiadó, 2006

Malgot István:A Cigány Hold
Pont Kiadó, 2008

Fekete Kálmán:
Cigány, a vagány - Autóversenyzők mesélték
Alexandra Kiadó, 2006

Cigány bölcsődal
Móra Könyvkiadó, 1980

Karsai Ervin- Rostás-Farkas György:
Cigány-magyar képes olvasókönyv
Gondolat Kiadó, 1990

Csenki Imre-Csenki Sándor:
Cigány népballadák és keservek
Európa Könyvkiadó, 1980

Görög Veronika:
Szalonnafa (Varsányi cigány népmesék)
Akadémiai Kiadó, 1992

Szögkirály (Cigány mesék)
Móra Ferenc Ifjúsági Könyvk., 1973

Csikóink kényesek (magyarországi cigány népköltészet)
Európa Könyvkiadó, 1977


"Kedves olvasmányélményem volt Halasi Mária: Az utolsó padban c. könyve. "Pöttyös könyvek"-sorozatban jelent meg, 1969-ben. Vidékről a fővárosba került cigány kislány beilleszkedése az iskolai közösségbe, a nagyvárosi létbe.Azt hiszem, ma is olvasható, ajánlom, T.Zs."

" Kedves Mária!
Tudomásom szerint a kiskunfélegyházi Bankfalui Ált. Iskolában foglalkoznak a cigány tanulók
(80 %) identitásának, sajátos kultúrájának megerősítésével, és ehhez cigány szerzők mesés-
könyveit is olvastatják a gyerekekkel. Az iskolában elsőrenden Surján Attila magyarszakos tanár karolta fel ezt a programot, az iskola címe: banksuli@bankfalui-kkfelegyhaza.sulinet.hu. Ezen-
kívül a pécsi Gandhi Gimnáziumban van nagy hagyománya a cigány kultúra ápolásának, de az
ő címüket nem tudom.
Örülnék, ha ezzel tudnék segíteni Neked, üdvözlettel:
Sáráné Lukátsy Sarolta
Szeged"

"Kedves Mária!
Volna egy ötletem ehhez a témához. Nem könyv ugyan, és nem is ajánlanám 10 év alatti gyerekeknek - annál hatásosabb lehet kamaszkorúaknak, már csak azért is, mert mozgókép. A Kaposvári Csiky Gergely Színház "Csak egy szög" című előadására gondolok. Kapható DVD-n, úgy tudom.
Üdvözlettel
Lídia"

Az én válaszom pedig egy külön cikk lesz, vagy több.

Sok-sok üdvözlettel:

Melissa

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

Kedves Mária! Volna egy ötletem ehhez a témához. Nem könyv ugyan, és nem is ajánlanám 10 év alatti gyerekeknek - annál hatásosabb lehet kamaszkorúaknak, már csak azért is, mert mozgókép. A Kaposvári Csiky Gergely Színház "Csak egy szög" című előadására gondolok. Kapható DVD-n, úgy tudom. Üdvözlettel
Lídia

Melissa írta...

Köszönöm az ötletet.

Mária

hannae írta...

Az a vicces, hogy pont egyidőben veled én is ezen törtem a fejem, és egyébként a Szekeres Nikit pont ismerem is, mert a pagonyon lett volna erről egy cikk februárban, csak aztán nem lett. Épp most is az egyre hosszabbra nyúló cikket vakargatom, ha tényleg érdekel még, akkor szívesen megosztom veled. Most úgy néz ki, hogy az ICA nevű blogoldalon fog megjelenni. Ha érdekel, írj egy emailt, hannaekukacgmailpontcomra.
szia
és nagyon szeretem a blogodat:)
Hanna

Melissa írta...

Köszönöm Hanna! Én is nagyon szeretem az írásaidat:)
Megpróbálok majd válaszolni, csak most egy kicsit be vagyok havazva. Holnapután utazunk Londonba. Még soha nem jártam ott, és kíváncsi vagyok a könyvesboltokra.

Melissa