2008. augusztus 6., szerda

Juraj Jakubisko filmje Báthory Erzsébetröl


Kedves Bogi!

Pozsonyi tartózkodásom utolsó napján, július 10-én volt Juraj Jakubisko Báthory Erzsébetről készült filmjének a bemutatója mind Csehországban, mind Szlovákiában. Így szerencsére láthattam.
A Cseh Televízió honlapján angol, cseh és szlovák nyelven olvasható részletes információ a filmről. Juraj Jakubisko itt így nyilatkozik.



“Báthory Erzsébet alakja évszázadokon át foglalkoztatta a történészeket. Ma, 400 évvel a halála után, az életéről és bűnösségéröl szóló nézetek eltérnek. A Guiness rekordok könyve a történelem legnagyobb gyilkosának tekinti.
A publikált művek és történeti dokumentumok elolvasása után más véleményre jutottam. Véleményem szerint ez a reneszánsz műveltségű, intelligens asszony azoknak az áldozatául esett, akik a vagyonát szerették volna megszerezni.
A film Erzsébet Caravaggiohóz fűződő beteljesületlen szerelméről, a legerősebb magyar család, a Báthory és a Nádasdy házassági kötelékéről és Thurzó György intrigáiról szól.
Szigorúan ragaszkodom a történelmi tényekhez, a fehér foltok betöltéséhez azonban a fantáziámat használtam.”

Nos, a film valóban nagyszabású, bár nekem az elején kicsit hosszúnak tűnt. Nagyon tetszett, hogy a történet mellett bepillantást nyerhettem a reneszénsz ember gondolkodásmódjába, ami igencsak eltér a miénktől. A kor technikai vívmányait humorral mutatja be a rendező, s ez oldja a sok komor jelenetet. A film végén a katharzis sem marad el, s talán még egy-két könnycsepp is hullik.
Számomra kissé megdöbbentő volt, hogy a film szlovák verziójában Erzsébetet Erszébetnek és nem Alzbetának nevezik, és néha még magyarul is beszél. Ezt húsz évvel ezelőtt elképzelhetetlennek tartottam volna. Úgy látszik, mégiscsak halad a világ előre. Vagy csak egy modern gondolkodású rendezőre van szükség. A filmben egyébként Juraj Jakubisko felesége, Deana Jakubisková, játsza az egyik szerepet.
A YouTube-on máris egy csomó videó látható a filmről, ezekböl én is felteszek néhányat.

BATHORY TRAILER


Interjú Lengyel Tünde történésszel szlovákul:

http://www.youtube.com/watch?v=w60uEDKnhmk
http://www.youtube.com/watch?v=Fe-W8jjSvGw

Katka Knechtová – Bathory song



Remélem, a film neked is tetszeni fog, ha majd vetítik Peperóniában. Érdemes megnézni.

Vidám üdvözlettel:

Melissa

Nincsenek megjegyzések: