2007. november 19., hétfő

Harisnyás Pippi a Déltengeren

Kedves Bogi!

Örülök, hogy tetszik a blogom. Bár vannak kétségeim, hogy olvassa-e majd valaki. De talán idövel. Azt hiszem, a blog sokkal elterjedtebb itt. Ahogy sokkal több információt találni a svéd Wikipedián, mint a magyaron.
Az Astrid cikkemet nem lesz nehéz megirni, mert megjelent egy cikk a Göteborgs Postenben (ez itt a helyi napilap, ami mellesleg minden szerdán közöl gyerekkönyvkritkát, úgy ahogy a legnagyobb országos napilap a Dagens Nyheter is), és én is pont ugyanazokról a dolgokról akartam irni. De azért nehéz is, mert rengeteg az információ. Azt hiszem Astrid sokkal ismertebb más országokban. Én soha nem hallottam Pippiröl gyerekkoromban. A lengyel ismerösöm azt mondja, hogy náluk kötelezö olvasmány volt az iskolában. Ö most 45 éves. És Szlovákiában is sokkal jobban ismerik. A spanyol barátnöm is azt meséli, hogy Spanyolországban is roppant népszerü volt, a filmek miatt.
Tegnap mutattak be egy filmet Pippiröl a világban, az nagyon érdekes volt. Pippi Amerikában is rendkívül ismert, meg Japánban is. A Japánok megkeresték Astridot, hogy rajzfilmet készitsenek Pippiröl, de ö nemet mondott. 40 évig állt ellen, aztán mégis beleegyezett. De a svédeknek nagyon nem tetszik a rajzfilmsorozat.
A dokumentumfilmben megszólaltattak egy utazót is, aki talált az apja hagyatékában egy cikket, ami arról szólt, hogy volt egy svéd, aki az 1900-as évek elején hajótörést szenvedett, és Papua New Guinea egyik szigetén vetödött partra. Összebarátkozott a kannibálokkal, feleségül vett egy néger lányt, és király lett. Astrid is olvasott erröl a svédröl, és így lett Pippi apja néger király. Érdekes egyébként, hogy ma a néger szónak negativ jelentése van. De Astrid örökösei, nagyon helyesen, nem engedik megváltoztatni az eredeti szöveget. A kolléganöm viszont elárulta, hogy amikor Pippiböl olvasott fel a gyerekeknek november 14-én, kihagyta a szövegböl a néger szót, mert ezt nem illik használni, hiszen sok a fekete bevándorló gyerek, és öket nem illik megsérteni.
A hétvégén elkezdtem olvasni Astrid Lindgren talán legjobbnak tartott müvét, aminek a címe Mio, min Mio (Mio, édes fiam - ejtsd: Miu). Egy árva kisfiúról szól, akit örökbe fogadtak. Majd ha elolvastam, írok róla.
Minden jót neked!

Melissa

Nincsenek megjegyzések: